פורסם בדה מרקר:
פורטוגל נפתחת להזדמנויות השקעה חדשות, בזכות פרויקטי "פינוי בינוי"

 

המדינה היפהפייה חווה התעוררות תיירותית ונדל"נית בשנים האחרונות והיא בדרך לממש את הפוטנציאל העצום הטמון בה. גם כאן פתרון ישראלי עומד להיות שובר-שוק, והפעם מעולם ההתחדשות העירונית. חברת investo capital מביאה לפורטוגל את  ה"תמ"א 38 – הריסה ובניה מחדש", כדי לפתור בעיה בוערת בשוק הנדל"ן המקומי

רננה מור, בשיתוף investo capital

 


על פי נתוני הנציבות האירופית, פורטוגל סיימה את 2022 עם נתוני צמיחה מעולים ותמ"ג שהציג מספרי שיא מבחינת האימפריה לשעבר: 6.7% לעומת 5.5% ב-2021. לנתונים המרשימים תרם, בין השאר, ענף התיירות במדינה שמציג נתונים מעוררי קינאה:  ב-2022 נרשמו קרוב ל-70 מיליון לינות של תיירים, עלייה של יותר מ-80% בהשוואה לשנה שעברה, ופחות מ-1% לעומת 2019, טרום הקורונה.

כרגע נראה שפורטוגל בדרך לממש, סוף-סוף, את הפוטנציאל האדיר שיש למדינה שמציגה שילוב נדיר של עבר מפואר, מיקום מושלם (אמצע הדרך בין תל-אביב וניו-יורק) הכולל נופים וחופים יפהפיים ושוק מתעורר שיש בו הרבה מקום למשקיעים זרים.

 

זינוק של 30 שנה

 
אחרי שנפגעה קשות ממשבר הסאב פריים, נקטה הנהגת המדינה בצעד דרמטי - תכנית "ויזות הזהב" - שאפשרה למשקיעים זרים לקבל תושבות ואזרחות תמורת השקעת סכום של כ-350,000 יורו, שעלה בהמשך לכ-500,000 יורו. התוכנית הניבה הכנסות בסך כ-7 מיליארד יורו, שהופנו בעיקר להשקעות בנדל"ן ובתשתיות. על פי C&W ב-2022 לבדה נרשמה עלייה של 39% בהשקעות הנדל"ן בפורטוגל, שנאמדו בסכום של כ-3 מיליארד יורו וכ-76% מתוכם הושקעו בידי משקיעים זרים.

לפי confidencial imobiliario, המנתח את מחירי הנדל"ן בפורטוגל, מחירי הדירות ב-2022 זינקו במדינה בשיעורים של 18.7%, העלייה החדה ביותר שנרשמה ב-30 השנים האחרונות, עם 19,500 פרויקטים של דיור חדשים שהוגשו לקבלת רישוי, המהווים עלייה של 20% בהשוואה ל-2021.

 



אתגרי נדל"ן

לאחר שבוטלה תכנית ויזת הזהב, שוק הנדל"ן בפורטוגל ניצב בפני אתגרים חדשים. הביקוש לנכסים עדיין גבוה, אך ההיצע, בעיקר בערים הגדולות כמו ליסבון ופורטו, הוא נמוך מאוד ומצוקת השטחים הפנויים לבנייה נדירים. במקביל, עם העלייה המשמעותית במספר התיירים המבקרים במדינה, יש גם עלייה משמעותית מאוד בביקוש לדירות נופש ו-AirBNB (שכירות לתקופות קצרות)  שמייצר עלייה טבעית במחירי הנדל"ן.

הפתרון למצב שנוצר, הוא תוכנית התחדשות עירונית, שמוסיפות יחידות דיור למבנים רבים באזורים בהן בנייה לגובה אינה מתאימה, או-אף מחליפות את הבניינים הישנים והרעועים הקיימים, שעליהם לא ניתן להוסיף דירות. אנשי העסקים ויזמי הנדל"ן אוהד ארד ונועם שפלטר, בעלי חברת  investo capital, זיהו פוטנציאל גבוה במיוחד בעיר פורטו. "אחרי שנים של השקעות בנדל"ן בערים רבות בארה"ב, גם אנחנו לא יכולנו להישאר אדישים לפוטנציאל האדיר שקיים בעיר הזאת - גם לתיירות וגם למשקיעים - ומצאנו שיש מחסור חמור בשטחים פנויים לבנייה חדשה, בדומה לערים המרכזיות בישראל", מסביר ארד. "מאחר שעסקנו בהתחדשות עירונית בישראל כבר מ-2005, היה זה אך טבעי עבורנו לייבא את הפתרון גם לפורטוגל. התהליך היה לא פשוט, בעיקר מכיוון שפורטו היא עיר עתיקה שמרביתה חוסה תחת תכנית שימור מבנים של האו"ם (אונסק"ו, בדומה לתל-אביב) אבל הניסיון שלנו בתחום הוכיח כי זה בהחלט אפשרי – הפרויקטים שלנו משלבים הריסה של בניין מהיסוד תוך שימור החזית הישנה, שיפוצה והרכבתה לבניין החדש שיבנה בהתאמה מלאה. מתחילת 2022 רכשה הקבוצה שלנו פורטפוליו של בניינים בעיר המתאימים לסוג זה של פרויקטים, ואנחנו מגייסים עתה משקיעים שייקחו יחד איתנו חלק באפיק הפרויקטים הייחודים והמרתקים ביותר שיוצאים היום לפועל בעיר". ועוד מוסיף, "דירות חדשות ומעוצבות אדריכלית בלב ההומה של העיר אלו מוצרים שלא מחזיקים זמן על המדף, ללא קשר לתקופה או לעליית הריבית, הן פשוט נחטפות".

לפרטים נוספים>>


מאמינים בעיר

investo capital שותפה ומנהלת נכסים בשווי של מעל לחצי מיליארד דולר הכוללים, בין השאר, מרכזים מסחריים ברחבי ארה"ב, מתחמי מגורים (מוטליפאמילי) במנהטן (ולא רק) ובנייני משרדים, קרקעות לפיתוח ומאות בתים בבנייה חדשה, במדינות שונות בארה"ב : ניו יורק, פלורידה – שם מקימה החברה בימים אלו 250 יחידות דיור ברחבי המדינה, אוהיו, טקסס, אילינוי, דרום קרוליינה, ורמונט וקליפורניה, וגם בפורטוגל.

 

בין הפעילויות הבולטות של החברה אפשר למנות זכייה במכרז של עיריית ניו יורק להקמה ולהפעלה של מרכז תיירות ופנאי בג'ייקוב ריס פארק, רצועת חוף הממוקמת סמוך לברוקלין. במסגרת התוכנית החדשה, תקים החברה בית מלון בוטיק, מסעדות, ברים, אולמות אירועים, מתחם מופעים וטיילת. הפרויקט נמצא בבנייה בימים אלו כאשר סך ההון המושקע בפרויקט נאמד, בעלות של כ-50 מיליון דולר.



לצד פרויקט הטיילת, רכש לאחרונה
בית ההשקעות מספר מרכזים מסחריים שהועמדו למכירה על־ידי בתי משפט ובנקים, תמורת סכום של כ-20 מיליון דולר. זאת, לאור הערכות החברה שהסכום משקף 60%-80% מהערך האמיתי של הנכסים בשוק. הנכס הראשון הוא בשיקגו, מתפרס על פני 8,700 מ"ר ונרכש תמורת 12 מיליון דולר. בנכס יש חמישה שוכרים קיימים, הבולט בהם הוא CUB Foods ששוכר 70% מהמרכז המסחרי. הנכס שבאוהיו, מתפרס על פני כ-6,000 מ"ר ונרכש תמורת כ-8 מיליון דולר וצפוי להגיע לתפוסה של כ-90% וגם בו שוכרי-עוגן כגון Kroger, Dollar Tree, T-mobile ועוד, וכן מרכז מסחרי נוסף בורמונט, על גבול קנדה, המאוכלס ב-91% ובו רשת המרכולים הענקית Chopper Price שוכרת את עיקר השטח .

לפרטים נוספים>>

ב-2018 חברה
investo capital ליזם, המו"ל ואיש העסקים האמריקאי גרנט קרדון, שהוכתר זה מכבר כ"איש המכירות הטוב בעולם" על ידי פורבס מגזין, ומייסד "תנועת ה-X10" העולמית, ומאז מייצגת את פעילותו בישראל תחת חברת הבת "בי ריץ' מיינדסט".

 




investo רכשה חמישה בניינים בפורטו בסכום של 16.5 מיליון יורו, והחל לבצע בהם פינוי, הריסה ובנייה מחדש. החברה מציעה למשקיעים להצטרף לפרויקט שיבנה, במסגרתו מתכננת החברה  לבנות בין 12-7 דירות ברמה גבוהה במקום כל בניין שייהרס.

העיר פורטו, הממוקמת בצפון מזרח פורטוגל, היא עיר הנמל השנייה בגודלה במדינה אחרי ליסבון, עם קרוב ל-215,000 תושבים שגרים בעיר, וכמעט 1.8 מיליון הגרים במטרופולין אופורטו כולו. העיר שוכנת לאורך נהר הדוארו, החוצה את העיר לשניים וכוללת חלק עתיק וייחודי (שכונת ריוויירה) שהפך אטרקציה תיירותית שמחזירה את המבקרים מאות שנים אחורה עוד לימי התקופה הרומית, עם מבנים עתיקים שנשמרו ואדריכלות יוצאת דופן. ב-1996 הכריזה אונסק"ו על שכונת ריוויירה בעיר כאתר מורשת עולמי. הצד השני של העיר, מעבר לנהר, מתאפיין באווירה כפרית ומכונה "וילה נובה דה גאייה" עם חופי ים, כרמים בהם מייצרים את יין הפורט המפורסם וטיילת מרהיבה המשקיפה על האוקיינוס האטלנטי.


"לצד המגוון התרבותי, קולינרי ואדריכלי העשיר שמציעה פורטו, היא מתמודדת בשנים האחרונות עם מחסור חמור בשטחי נדל"ן למגורים והעדר בנייה חדשה, בדומה לישראל", אומר ארד. "גורמים אלה מביאים לעליות מחירים משמעותיות, כשצפיפות ומיעוט בנייה בעיר מאפשרות בנייה של דירות חדשות רק במסגרת התחדשות עירונית. זה הפתרון האולטימטיבי לפורטו והישראלים שמכירים את תהליכי ההתחדשות העירונית מזהים את הפוטנציאל האדיר". "זו לא ישראל", מוסיף, "אני, כאחד היזמים הראשונים בישראל בתחום ההתחדשות העירונית כבר ב-2005, מזהה מתי עירייה רוצה לעזור ומתי לעצור. בפורטו לא לוקח שנים להוציא היתר. תוך מספר חודשים יש היתר עבודה ביד, ואפילו קיבלנו היתר AL שיאפשר לרוכשי הדירות העתידיים להשכיר את הדירות כעסק כגון AirBNB. זו תוספת נאה למוצר (ולמחיר המכירה) אבל אנחנו יחד עם המשקיעים שלנו לא מחפשים את הדירות. אנחנו יזמים, בונים ומוכרים – דרך קצרה ורווחית".

 לפרטים נוספים>>

אינווסטו מעריכים כי המדיניות במדינה תמשיך להיות ידידותית מאוד כלפי משקיעים זרים, "אם פורטוגל רוצה להמשיך לככב בראש יעדי ההשקעות והתיירות גם בשנים הקרובות ולא לאבד מומנטום, היא חייבת להמשיך לעודד השקעות זרות ולהעניק תמריצים למשקיעים שיאפשרו לפתח את המדינה שבמשך עשורים רבים נותרה כפוטנציאל לא ממומש", אומר ארד. "פורטוגל זקוקה להשקעות זרות, לכן אנחנו מעריכים שהמדיניות תמשיך לעודד בכל דרך את המשקיעים הזרים להשקיע במדינה".

 לכתבה בדה מרקר>>>

בשיתוף investo

תגובות